Resepi Kek Coklat Kukus Lembab Sukatan Cawan 5/5 (1)

By | August 17, 2017

Assalamualaikum, saya akan kongsikan Resepi Kek Coklat Kukus Lembab Sukatan Cawan . Saya tahu ramai diantara kita yang suka kan kek coklat sama kanak-kanak ataupun orang dewasa. Coklat sendiri mempunyai banyak khasiat didalamnya dan ada juga kemudaratan jika memakan coklat dengan sukatan yang terlebih. Kembali kepada tajuk asal kita iaitu Resepi Kek Coklat Kukus.

Resepi Kek Coklat Kukus Lembab Sukatan Cawan

Khasiat Coklat Hitam Pada Badan

Khasiat Coklat Hitam Pada Tubuh Badan Manusia

  1. Sumber Vitamin & mineral

 

Coklat hitam begitu kaya dengan pelbagai jenis mineral antaranya adalah kalium,

kalsium, zat besi dan tembaga. Selain itu, coklat hitam mengandungi Vitamin C

bagus untuk memperkuatkan sistem imun badan.

  1. Kaya akan Antioksidan

 

Coklat hitam mengandungi senyawa antioksidan. Mineral ini dapatkan kita temukan

pada biji-bijian, buah-buahan, sayuran serta kekacang. Kandungan antioksidan

yang dimiliki coklat hitam dapat menyaingi blueberry dan acai berry yang merupakan

buah dengan antioksidan terkuat bahkan dapat melampaui kualiti antioksidan yang dimiliki

oleh buah anggur merah dan teh hijau.

  1. Menurunkan tekanan darah

 

Dari penelitian yang telah dijalankan menunjukkan coklat hitam dapat meningkatkan

aliran darah serta dapat menurunkan tekanan darah akan tetapi efeknya masih ringan.

Senyawa bioaktif dalam coklat dapat meningkatkan aliran darah dalam sistem arteri

sehingga dapat membantu menurunkan tekanan darah secara signifikan. Selain itu,

coklat hitam memberi manfaat kardiovaskular dengan membantu sistem metabolisme

oksida nitrat. Seperti yang telah dijelaskan oleh Ori Hofmekler.

 

  1. Meningkatkan kolesterol baik (HDL).

 

Memakan coklat hitam secara rutin dapat mengurangkan risiko penyakit jantung.

Dalam penelitian coklat hitam disahkan secara sains mampu menurunkan kolestrol

jahat dan dapat meningkatkan HDL. 

 

  1. Meningkatkan Mikro yang baik

Ketika perut anda memproses coklat hitam dapat menghasilkan senyawa inflamasi.

Sehingga dapat mencegah perkembangan bakteria jahat dalam usus dan dapat mencegah

radang, kembung perut dan sembelit.

 

  1. Meningkatkan Perkembangan otak.

 

khasiat coklat hitam hampir sama dengan kopi ia juga memiliki kafein tetapi dengan

kuantiti yang sedikit itu kerana kandungan kafein coklat dapat menstimulasi otak

tanpa menyebabkan sakit kepala. Kandungan kafein dalam coklat juga jauh lebih sedikit

iaitu 27mg kafein dalam 2ons coklat sedangkan secangkir kopi mengandungi 200mg sehingga

coklat masih selamat untuk dimakan. 

Resepi Kek Coklat Kukus Lembab Sukatan Cawan

Resepi Kek Coklat Kukus Lembab

Resepi Kek Coklat Kukus Lembab Sukatan Cawan

  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 1/4 cawan tepung gandum/ tepung kek
  • 1 cawan susu cair
  • 1 sudu baking powder
  • 1 sudu esen vanilla
  • 1 sudu soda bikarbonat
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 cawan minyak masak atau marjerin di cairkan

Cara Membuat Kek Coklat Moist Kukus

#1: Sediakan kuali, selepas itu masukkan susu cair, gula, susu pekat manis, merjerin. Setelah selasai masakkan di dapur dengan api perlahan sehingga larut dengan sekata.

#2: Sediakan bekas dan masukkan serbuk koko, baking powder, tepung gandum dan soda bikarbonat.

#3: Selepas itu, pukul telur hingga kembang kemudian masukkan campuran bahan pertama tadi ke daam adunan telur.

#4: Kemudian masukkan sedikit demi sedikit campuran serbuk koko, soda bikarbonat, baking powder, dan tepung gandum.setelah itu, kacau hingga sebati dan tidak berketul-ketul.

#5: Selepas itu, panaskan pengukus dan tunggu sehingga air mendidih. kemudian masukkan adunan kek ke dalam loyang. Jangan lupa sapukan marjerin pada loyang sebelum dimasukkan adunan kek.

#6: Tutup loyang dengan alumunium foil tujuanya supaya air wap tak terkena pada kek dan kukus adunan kek selama lebih kurang 1 jam.

Cara Menyediakan Toping untuk Kek Coklat

Bahan-Bahan

  • 2 sudu mentega
  • 1 cawan susu pekat manis
  • 1 sudu makan serbuk koko

Masukkan semua bahan diatas kedalam kuali kemudian kacau perlahan sehingga larut dan bila campuran tersebut dah mulai mendidih boleh diangkat. Biarkan sehingga sejuk sebelum dituang ke atas Kek Coklat Kukus Lembab tadi.

 

Video Resepi Kek Coklat Kukus Lembab Sukatan Cawan

Jangan lupa untuk membaca Tips Menghadiri Temuduga Sektor Swasta dan Kerajaan , Tanda Perempuan Tiada Dara Sebelum Kahwin dan Biodata Penyanyi Wany Hasrita terima kasih kepada Google untuk gambar. Untuk mendapatkan info yang lebih sila ke hompage kami.

 

Please rate this

2 thoughts on “Resepi Kek Coklat Kukus Lembab Sukatan Cawan

  1. Hiburanpengetahuan

    Dengar nama dan tengok gambar je pun da sedap… alahaiii rasa nak buat la pla… ahahaha…ada masa nak buat dengan tips resepi ni… Terima kasih dengan artikel yang membantu…

    Reply
    1. hakimmahmud Post author

      apa lagi cuba la buat Kek Coklat Lembab ni.. resepi pon dah saya kongsikan tunggu tuan/puan manfaatkannye sahaja.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *